RATKAISUN AVAIMET REKRYTOINTIIN

TYÖNHAKIJAT: Etsikää itsellenne juuri teidän näköinen työpaikka, jossa on samat arvot ja mukavan oloinen ilmapiiri. Suosittelut kertovat aina paljon. Näyttäkää, että haluatte juuri SEN työpaikan ja että yritys menettää, jos ei palkkaa teitä. Nöyränä, mutta ei nöyristellen. Itsevarmuus ja iloisuus kantaa tänä päivänä.

TYÖNANTAJAT: Tietäkää mitä tarvitsette ja haluatte ja etsikää itsellenne huipputyypit. Etsivä kyllä löytää!

Me emme Stylehunterissa arvosta työnhakijoiden koulututkintoja tai arvosanoja vaan meille on tärkeää ihmisen asenne. Toimeliaisuus, oma päätöksentekokyky, yrittäjämäinen asenne sekä energisyys ratkaisevat.

Jos haette työpaikkaa, lukekaa tarkkaan työpaikkahakuilmoitus. Siinä on lueteltu ominaisuudet millaista henkilöä haetaan. Työpaikan saa se, joka eniten haluaa töihin juuri meille. Massahakemukset, jossa kerrotaan vain omat ominaisuudet ilman keskittymistä juuri tietyn työpaikan etsimiin ominaisuuksiin on tuloksetonta työtä, (mikä sekin toki on tyhjää parempaa) koska tiedämme, että samainen hakemus on viety kymmeniin muihinkin paikkoihin. Tottakai töitä haetaan ensisijaisesti rahan vuoksi, mutta on olemassa myös hakijoita, joilla on kipinää ja intohimoa aidosti päästä meille ja heitä me etsimme.

Esimiehen ja työnhakijan välille on synnyttävä kemia. Kemia ja työnlaatu ratkaisevat. Työnhakija saattaa vaikka puolituntia kertoa kuinka loistava asiakaspalvelija, oma-aloitteinen, sosiaalinen ja muotia rakastava hän on, mutta teot puhuvat puolestaan. Päästessään myymälään asiakkaiden pariin, saattavat kädet olla taskussa ja katse maassa, hänen kierrellessään
myymälää seiniä pitkin asiakkaita karkuun. 

On siis tärkeää tietää mitä hakee ja sitä kautta olemme saaneet myös tehokkuutta rekrytointiin. Kerromme selkeästi mitä odotamme ja heti sen jälkeen hakija päästetään näyttämään myymälään omat taidot. Jo muutamassa minuutissa voimme nähdä potentiaalin ja tiedämme haluammeko kuulla hänestä lisää vai emme.

Kysymme aina mitä eroa on hyvällä asiakaspalvelijalla ja hyvällä myyjällä? Nämä vastaukset ovat mielenkiintoisia. Niin sanottuja oikeita vastauksia voi olla monia, mutta jos hakijan mielestä myyjä ”tyrkyttää” se on väärä vastaus. Silloin hakija ei tosiaan ole ottanut selvää mihin hän on hakemassa.

Työntekijän sanavalinnoissa, ilmeissä ja katseessa on paljon vastauksia, joita etsimme. Positiivisuus tulee ilmi juuri näissä asioissa. Me haluamme palkata positiivisuutta. Meillä on paljon erilaisia työntekijöitä, mutta positiivisuus on yhdistävä tekijä.

On tärkeää olla puolin ja toisin rehellisiä. Kun työnhakija tietää realistisesti jo hakuvaiheessa mitä häneltä odotetaan ja mitä hän saa, niin ei tule pettymyksiä. Rekrytointi on aikaa vievää ja koska aika on rahaa, niin myös erittäin kallista.

Meille on usein tarjottu palveluita ulkopuolisilta rekrytointiyrityksiltä. Mielestäni olisi hassua, että joku toinen valitsisi meille työntekijät tai vielä oudompaa olisi, se että meidän työntekijät eivät olisi meidän. Jos yrityksemme toimii franchasing lisenssillä, niin että joku muu suunnittelee vaatteet, brändin ja koko konseptin, niin meille ei paljoa muuta enää jää kuin henkilöstö, joka on täysin meidän omaa. Siitä olemme ylpeitä ja siitä meidät myös vahvasti tunnistetaan.

Voimme myös vahvasti vaikuttaa monen nuoren elämään, asenteeseen ja ajatusmaailmaan työnkautta. Monelle meidän yritys saattaakin olla ensimmäinen työpaikka, jossa luodaan perusteet tulevaisuuden työelämään. Voimme olla ylpeitä jokaisesta nuoresta naisesta, joka meiltä jatkaa kohti uusia haasteita, sillä hän on päässyt käymään kovan ja opettavaisen koulun huippumyyjäksi ja tätä taitoa tarvitaan varmasti tulevaisuudessa muuallakin.

Kommentit

Unknown sanoi…
Olen Suvin kanssa samaa mieltä, että koulutus ja tutkinnot eivät tänä päivä ratkaise rekrytoinnin onnistumista. Meidän alallamme (IT) tarvitaan pohjakoulutus, mutta usein hyvät tekijät ovat jättäneet valitettavasti tutkinnon kesken kun työelämä on napannut mukaansa.

Asenne on iso asia koskien työntekoa. Palveluammatissa halu palvella ja halu tehdä kauppaa on iso asia. Asiantuntijatyössä on tärkeää halu ratkaista asiakkaan ongelma ja tehdä tinkimättömällä asenteella työ valmiiksi.

Eli tärkein asia rekrytoinnissa on juuri tuo asenne. Iso osa yritysten menestymisestä on kiinni oikeista rekrytoinneista. Siinä ei pidä tehdä kompromisseja.

Sami Kettunen
Bitcomp Oy
Karla Nieminen sanoi…
Mielenkiintoista asiaa, josta esimerkiksi tuo yrityksen edun ja työpaikkailmoituksen huomioiminen tarpeeksi unohtuu monelta hakijalta. Hauskaa myös oppia lisää Stylehunterin kautta vaate- ja myymäläalasta, kun se ei ole itselle ennestään tuttu.

Minua jäi vielä mietityttämään kysymys "mitä eroa on hyvällä asiakaspalvelijalla ja hyvällä myyjällä". Millaisia ovat hyvät vastaukset?
Suvi Widgrén sanoi…
Mahtavaa ensimmäiset kommentit ovat saapuneet upouuteen blogiini, kiitos siitä teille Karla ja Sami! :)

Vastauksena Karlan kysymykseen, mutta kuten sanoin, oikeita vastauksia voi olla useita, kunhan myynti nähdään positiivisena ja tärkeänä asiana, eikä missään nimessä negatiivisena.

Meidän mielestämme hyvä asiakaspalvelija löytää asiakkaalle tarpeet, jotka asiakas osaa kysyä. Hän on ystävällinen ja auttaa tarvittaessa. Hotelleissa esimerkiksi tarvitaan hyvää asiakaspalvelua, joka osaa ohjeistaa asiakkaan oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Mutta harvemmin myyntiä näkee hotellin vastaanotossa.

Mutta kun puhutaan myyjistä, tarvitaan jo enemmän osaamista, sillä tottakai huippumyyjä on myös huippu asiakaspalvelija. Hän löytää asiakkaalle ratkaisuja, joita asiakas ei edes osannut odottaa, puhutaan lisämyynnistä. Hänen työskentelynsä on tavoitteellista, mutta tottakai asiakaslähtöistä. Myyjällä on tavoitteena kaupanteko.

Hyvä asiakaspalvelija hymyilee ja tervehtii ja kysyy kuinka voin auttaa, mutta jos asiakkaalla ei ole tarpeita saattaa asia jäädä siihen ja kauppa syntymättä. Huippumyyjä osaa ammattitaitoisesti rikkoa jään asiakkaan kanssa ja löytää tarvekartoituksen avulla tarpeita. Hän myy tuotteita ammattitaitoisesti. Huippumyyjät tietävät tuotteensa ja tuntevat asiakkaansa. He rakentavat luottamuksen asiakkaan kanssa, joka säilyy pitkään.

Suositut tekstit