KOULUISSA EI TUNNUSTETA JOHTAJUUTTA!

Kuvassa opetusneuvos Johannes Partanen, opettajani, valmentajani joka muutti maailmaani ja teki minusta paremman ihmisen, johtajan. Vieressä myös siskoni, yrittäjä Satu Orava, jonka elämä myös muuttui Tiimiakatemiassa.

Miksei suomessa ole enemmän huippujohtajia?
Keskustelu käy kuumana tällä hetkellä. Suomen hallitus tekee tiukkoja päätöksiä kuinka Suomen talous saadaan tasapainoon. Työvuosia pitää saada lisää ja reilusti. Ihmiset pitää saada aikaisemmin töihin, heidän pitää olla pidempään töissä ja heidän pitää jaksaa paremmin. Suomessa oli viime vuonna pelkästään mielenterveysongelmien vuoksi yli 70.000 ihmistä pitkillä sairaslomilla. Se on noussut kustannuksena suurimmaksi syyksi. Ihmiset kokevat ensimmäiset Burn-outtinsa ennen 30 vuoden ikää. Mitä täällä tapahtuu??
Itse sanon, että kaikki kaatuu johtamiseen ja johtamisesta kaikki lähtee. No miksei meiltä löydy Suomesta enemmän huippujohtajia? Voisiko syynä olla puhtaasti koulutuslaitokset?

Olin viime syksynä puhumassa opettajille, opettajien opettajille ja rehtoreille. Kysyin heiltä, että mitkä ovat teidän tärkeimmät tehtävät johtajina? Vastauksena sain: budjetit, hallinnolliset tehtävät, talous, hankinnat yms.. Hmm..
Yksikään ei maininnut henkilöstöjohtaminen, työpaikan kulttuurin vahvistaminen, innostaminen, suunnan näyttäminen porukalle tai oppilaiden hyvinvoinnin takaaminen. Eli siis työntekijät ja asiakkaat! Tarvitsemme kouluihin lisää johtajuutta! Tarvitsemme huippurehtoreita, jotka innostavat omat joukkonsa kasvattamaan ja kouluttamaan huipputekijöitä. Tarvitsemme huippuopettajia, jotka osaavat johtaa ja valmentaa huipputekijöitä Suomeen.

Jokaisen opettajan tulisi käydä ainakin puolet opettajankoulutuksestaan johtajuuskoulutusta. Jokaisen ihmisen tulisi opiskella johtajuutta. Ei jokaisen tarvitse olla johtaja, mutta jokaisen tulee osata johtaa ja ymmärtää hyvää johtajuutta. Mikä onkaan lähempänä johtajan, eli valmentajan työtä kuin juuri opettajan työ? Mikä on se työpaikka ja johtaja, jota yksikään, ei siis kukaan suomalainen voi välttää elämässään? No koulu ja opettajan opetustyö. He vaikuttavat meihin kaikkiin jopa 9 vuoden ajan. Usein jopa paljon pidempäänkin.

Nämä opettajat olivat kauhuissaan. Vastaus oli ”Ei meitä voi johtaa. Me olemme oman alamme asiantuntijoita, eikä meille kukaan voi tulla sanomaan miten meidän tulisi tehdä!” -Kamalaa sanon minä! Tajusin sillä hetkellä, että he eivät todellakaan ymmärtäneet mistä minä puhuin. Heidän johtamiskäsityksensä todella olivat vuodelta 50. He kuvittelivat, että johtaja käskee ja muut tekee. Ja jos opettajat ovat tässä uskossa, niin enpä enää ihmettele miksi meillä ei ole enempää huippujohtajia.

Johtajuutta tarvitaan kaikkialla, kotona ja perheessä. Tärkeää on itsensä johtaminen, työkaverin johtaminen ja asiakkaan johtaminen. Mutta mitä on johtajuus?
Kannustan omia nuoria työntekijöitäni lukemaan paljon johtajuuskirjoja. Sillä oppimalla hyvää johtajuutta me kaikki voimme paremmin. Me osaamme kommunikoida paremmin toisillemme, me osaamme innostaa ja motivoida toisiamme. Meidän tiimi on tasavertaisempi ja osaamme vaatia oikeanlaista johtajuutta. Välillä tarvitaan muutosjohtajuutta, välillä arvojohtajuutta, välillä tulosjohtajuutta, välillä tunnejohtajuutta, välillä kaverijohtajuutta ja välillä tiimijohtajuutta. Huipputekijä osaa johtaa ennen kaikkea itseään ja sitä kautta vaikuttaa muihin.

Itse olen opiskellut johtajuutta paljon. Joka päivä pääsen harjoittelemaan sitä käytännössä. Mutta koska minun joukkonikin ovat johtajuuden asiantuntijoita, ymmärtävät he minua paremmin. Tärkeää on tehdä tätä työtä rehellisesti, avoimesti ja intohimolla. Virheitä saa ja pitää tehdä ja niistä opitaan. Johtaja näyttää suunnan mihin mennään ja on tukena matkalla, sekä innostaa ja antaa palautetta, mutta matka tehdään yhdessä. Kouluihin tulisi lisätä jo yläasteelle kursseja, joissa voi oppia asenteesta, johtamisesta, yrittäjyydestä. Ne   voivat olla huomattavasti tärkeämpiä nuorille siinä vaiheessa elämää kuin esimerkiksi biologia tai uskonto. Nuoren tulisi oppia kommunikoimaan ja viestimään, ymmärtää oman asenteen merkityksen ja vaikutuksen kaikkeen ympärilleen. Kaikki oppiminen tulisi tapahtua itselle ja elämälle. Oppimalla yrittäjämäisen asenteen jo nuorena pärjää pitkälle. Moniin asioihin voi ja pitää vaikuttaa itse. Jotta asioita saa ja saavuttaa tulisi ensin tehdä töitä. Mitään ei saa ilmaiseksi. Kun jo 13-15 vuotiaana kasvatetaan nuorelle vastuunottoa itsestään ja sitä kautta ympäristöstä ovat lähtökohdat elämälle huomattavasti paremmat, meille kaikille.

Siispä nyt opetussuunnitelmat uusiksi. Kaikki kaatuu johtamiseen, mutta huippujohtaja voi myös synnyttää jotain upeaa ja merkityksellistä ympärillään. Jokaisen opettajan tulee täydentää omia johtajan valmiuksiaan. Sen voi tehdä myös ilman valtion lisävaroja --> Menkää kirjastoon. Ja jos tunnustaudut olemaan rehtori, niin ensi maanantaina sovi jokaisen tiimiläisesi, opettajasi kanssa kahvihetki ja kysy heiltä: Mikä meillä on hyvää tässä koulussa ja työyhteisössä ja missä me voisimme parantaa? Kuinka me saisimme meille innostuksen ilmapiirin ja tartutettua sen oppilaisiin. Johtaja voi johtaa ainoastaan ihmisiä. Näin synnytämme Suomeen huippujohtajia! Nyt lähdetään rakentamaan parempaa ja hyvinvoivampaa koulutettua Suomea! Meidän itsemme on oltava se muutos mitä maailmalta haluamme.  Kiitos

Kommentit

Suositut tekstit