TÄYDELLINEN AJATTELU-COCKTAIL KYLMÄLTÄ KONEELTA

Oppiminen on ikuista. Olen itse käynyt yhden korkeakoulun ja lähtenyt yrittäjäksi 22-vuotiaana. Tehnyt töitä aina. Olen aina puhunut työn puolesta ja jossain määrin, jopa kauhistellut niitä ihmisiä, jotka opiskelevat korkealle ilman työelämän kosketusta. Mutta nyt olen huomannut, kuinka oppiminen ja älykkyys ovat ihmiselle tärkeitä hyveitä. Varsinkin tässä raa-assa maailmassa, jossa sosiaalinen media antaa meille kentän mylviä tyhmyyttämme maailmalle anonyymisti.

Oppiminen laajentaa ihmisten ajattelua. Se auttaa paremmin ymmärtämään kokonaisuuksia. Se antaa paremman itsetunnon, rohkeutta, tunneälyä sekä vie sinua eteenpäin elämässä pidemmälle. Oppiminen voi kuitenkin olla jotain muuta kuin koulutus tai arvosana. Oppiminen tapahtuu uteliaille ihmisille. Tutki, etsi, lue ja matkusta. Jaa omia ajatuksia. Vuorovaikutus on tärkeä osa oppimista. Kun sinä löydät jotain uutta, oivallat, niin vain toisten reagointi antaa oppimisellesi merkityksen.

Muistan elävästi mistä tämä jano oppimiseen syntyi. Olin 20-vuotias kun löysin itseni Tiimiakatemialle Jyväskylässä, korkeakouluun. Minulle annettiin lista kirjoista ja sanottiin ”Täällä sitten luetaan”, 70 kirjaa opintojen aikana 2,5 vuodessa. Sinun ei tarvitse opetella niitä ulkoa, kirjoista ei ole tenttejä. Ohhoh, siis luen itselleni! Tämäpä oli minun 13 vuoden oppivuoden jälkeen ennenkuulumatonta. No minähän luin ja luen vieläkin. Havahduin siihen kun 10 vuotta myöhemmin olen kesälomalla kirjastossa ja seison filosofian hyllyjen välissä. Minä?! Olen laajentanut ajatteluani, kysyn edelleen niitä tyhmiä kysymyksiä, koska on niin paljon asioita joita en vielä ymmärrä, joista en vielä tiedä mitään.

Ne ihmiset, jotka säilyttävät lapsenomaisen halun oppia ovat onnellisimpia. No eihän minulla tähän ole mitään perusteita, paitsi omat kokemukset, oma elämä ja oma oppiminen. Minä olen onnellinen, kun minulla on upeita ihmisiä ympärillä eri kulttuureista, taustoista, ammateista ja ikäryhmistä, joiden kanssa voin vaihtaa ajatuksia, väitellä, kyseenalaistaa ja rikastaa ajattelua. En ole ikinä keskustellut kenenkään kanssa oikeassa vuorovaikutuksessa sillä brutaalilla tavalla, jolla ihmiset huutavat sosiaalisessa mediassa. En tiedä tunnenko sellaisia ihmisiä, vai olenko vain todistanut sen että meissä kaikissa on jotain hyvää ja me kaikki haluamme vuorovaikutusta ja oikeasti arvostamme ihmistä. Todellisuudessa meillä on harkintakykyä, solidaarisuutta ja inhimillisyyttä, joka antaa siivet oikealle vuorovaikutukselle, mutta kone meidän välissä hämärtää todellisuuden.

Meiltä on osittain hävinnyt tilat, jossa voimme keskustella asioista, vaihtaa ajatuksia ja laajentaa ajatteluamme. Ennen vanhaan Laukaan Essot ja sen ”istujat” olivat enemmän kuin vain huoltoasemia. Siellä kokoonnuttiin, vaihdettiin ajatuksia sekä laajennettiin omaa ajattelua lukemalla lehtiä ja ennen kaikkea keskustelemalla. Missä tämän päivän nuoret ovat? Missä he kohtaavat vanhoja? Meidän on tärkeä rakentaa tiloja, johon voi kokoontua. Tiloja, jossa eri sukupolvet kohtaavat. Mikä on rikkaampaa kuin aito historia, kokemus ja elämän tarinat kohtaavat nuoren innon, rohkeuden sekä uteliaisuuden.

Seuraavan kerran kun luet jotain netistä, jotain joka nostaa ihokarvasi pystyyn ja saa sinut huutamaan Mitä V****a?! Niin hengitä hetki, harkitse ja yritä mennä toisen saappaisiin ja miettiä mistä nämä ajatukset ovat tulleet. Ole ensin utelias ja lähde inhimillisesti keskustelemaan ja mikä olisikaan parasta: menkää yhdessä kahville juttelemaan. Saatat saada uuden ajattelun kumppanin, rikastavan väittelijän itsellesi.

Älykästä viikonloppua mussukat!


Kommentit

Suositut tekstit