KUINKA TREFFEISTÄ PÄÄSTÄÄN SUHTEESEEN SAAKKA!

Miten yritys voi olla täynnä huipputekijöitä? Mistä ja miten niitä löytää? Kuinka kaikilla on samat arvot ja säännöt? Kuulen usein että meillä on jotain ainutlaatuista ja olemme poikkeuksellisia. Menee asiakas sitten Jyväskylään, Ideaparkkiin tai vaikka Joensuuhun niin meidän myymälöissä koet olevasi tervetullut asiakkaana ja saat palvelua. Kuinka yrittäjä pääsee tähän tilanteeseen olematta itse paikalla? Tätä kulttuuria on rakennettu jo seitsemän vuotta ja vaikka monet ihmiset ovat vaihtuneet, niin arvot ja kulttuuri ovat samat ja ne kantavat.

Kyse on nimenomaan johtajuudesta ja vahvasta tiedosta siitä mitä haluaa. Minun yrittäjänä on luotettava omiin tekijöihini. Minun tehtävä ei ole enää niinkään johtaa vaan ennemminkin valmentaa. Valmentaa ideologiaa, antaa palautetta, luoda merkityksiä, kysyä oikeita kysymyksiä ja kuunnella, antaa parhaat eväät johtajilleni, myymäläpääliköille, jotta he ovat parhaita mahdollisia johtajia eteenpäin. Jokainen myymälä on kuin pieni yritys ja myymäläpäällikkö pääsee näyttämään oman businessosaamisen sen hoidossa. Meidän yrityksessä ei arvosteta pelkästään tulosta, vaan mittareina ovat myös työntekijöiden työviihtyvyys, johtamisen laatu, asiakkaiden tyytyväisyys, monet eri avainluvut sekä omien työntekijöiden kasvutarinat. Hyvällä johtamisella varmistamme nuorille hyvän työpaikan myös tulevaisuudessa. Olemme nähneet jo monta upeaa tarinaa kuinka meillä olevat nuoret naiset valitsevat jossain vaiheessa elämää yrittäjyyden polun tai etenevät korkeampiin paikkoihin muissa yrityksissä. Emme näe tätä missään nimessä negatiivisena vaan pelkästään positiivisena ilmiönä. Asiat tulee nähdä pidemmälle. Mitä enemmän annat, sitä enemmän saat. Ja tämä lause on niiiiin totta.

Rekrytoinnissa etsimme osaamisen lisäksi oikeanlaista kemiaa, ennen kaikkea asennetta, aitoutta ja pientä pilkettä silmäkulmasta. Olo on kuin olisi ensi treffeillä. Sinun tulee antaa parasta, mutta olla oma itsesi, jotta pääsisit toisillekin treffeille. Kemia syntyy heti tai sitten ei. On luotettava ensitunteeseen. Upeita suhteita syntyy verkostojen kautta. Jos joku suosittelee tai olet jo aikaisemmin törmännyt henkilöön jossain tilanteessa, niin että ensikohtaaminen ei ole täysin uusi, niin se auttaa. Tekijöitä on paljon, mutta huipputekijät tulee löytää ja niitä ei kasva puussa. Me etsimme niitä huippuja ja välillä yhden myyjän valitseminen saattaa kestää jopa kuukauden. Taso on kova ja me kerromme sen jo alkuvaiheessa. Etsimme henkilöitä jotka haluavat voittaa ja ovat valmiita antamaan kaikkensa, mutta ennen kaikkea ottaen huomioon myös koko tiimin.

Rikastava yhteisö syntyy avoimuudesta, rehellisyydestä, pelottomuudesta ja kunnioituksesta. Avointa on sanoa, jos ei ole tyytyväinen johonkin ja esittää siihen korjausehdotuksen. Rehellisyyttä on kertoa tunteista, asioista ja tekemisistä rehellisesti. Jos pelkäät mitä tahansa työpaikalla, niin avoimuus ja rehellisyys ovat vain sanahelinää. Pelottomuus syntyy siitä, jos olet avoin ja rehellinen niin sinua kuunnellaan kunnioittavasti ja asiat pyritään välittömästä parantaa. Kunnioitus syntyy taidosta sanoa kiitos ja anteeksi, Molemminpuolisesti. Hyvä työsuhde on kuin parisuhde, työntekijän ja esimiehen välillä on luottamus, kunnioitus ja tässäkin pätee tämä rakastamani lause: mitä enemmän annat, sitä enemmän saat!

Ole oma itsesi, heitä eri roolit nurkkaan, itke, naura, hersky, hulluttele, päästä vaikka pieru, älä pihtaa (kotonakaan), kerro salaisuus, iloitse, ole onnellinen ja aseta tavoitteet ja pyri niitä kohti, rakasta, halaa ja ole läsnä. Näitä kaikkia me teemme joka päivä töissä, ja koska olemme aitoja, niin varmasti myös kotona! Kun olemme onnellisia, niin levitämme tätä tunnetta myös ympärille, asiakkaille ennen kaikkea, mutta myös kotia ja muuhun lähipiiriin. Raha tai sen puute ei vaikuta näihin tunteisiin kun kulttuuri ja sen upeat ihmiset ovat vahvoja. Ensin ihmiset, sitten asiat. Rohkeutta teille kaikille ylittää itsenne joka päivä uudelleen! 

Kommentit

Helenas sanoi…
Suvi sä olet meidän loistava tulevaisuuden tiennytkään. Olet niin opiksi meille jäärille
Suvi Widgrén sanoi…
Voi kiitos Helena! Mutta eipä voi sinusta ja jäärästä puhua samassa lauseessakaan!:)
Anonyymi sanoi…
yli kuukauden etsiä pelkkää myyjän pestiä? ja näillä työttymyysmäärillä. Jännä firma kun sinne ei kukaan halua.
Anonyymi sanoi…
Innostuin kun löysin tämän blogin! Todella inspiroivaa tekstiä, itse myyjänä ja asiakaspalvelijana (ja toivottavasti joskus yrittäjänä) sain muutamasta lukemastani tekstistä todella paljon. Kiitos! :)
Suvi Widgrén sanoi…
Anonymous 25.11.2013
Harmi kun ajattelet jo adjektiivilla "pelkkää" myyjän pestiä. Meillä myyjät eivät ikinä ole "pelkkiä myyjiä." Siksi me ehkä vielä olemme pystyssä.

Suositut tekstit