NÄKYVÄSTI AVOIMEMPI ASENNE

80% myyjän työstä on asennetta ja vain 20% tuotetietämystä. Hyvän asenteen omaava saa paremmin työpaikan kuin huonon asenteen omistaja. Hyvä asenne ruokkii enemmän onnistumisia ja heijastaa koko ympäristöön positiivisia asioita.

Asenteella on merkityksellinen vaikutus aivan kaikkeen elämässä. Asenne heijastuu koko kehoon, äänen painoon, ryhtiin, rytmiin jolla kävelet ja valppauteen.
Kun on työpaikkapalaveri, niin istuuko porukka valppaana selkäsuorassa valmiina muistiinpanoihin vai onko koko keho valunut penkin pohjalle ja kännykkä vie voiton palaverin sisällöstä? Kun tulet töihin, niin käveletkö reippaasti ja tervehdit kirkkaasti työkavereita vai laahustatko nyrpeänä takahuoneeseen huomioimatta ketään? Kun muutoksia tulee työpäivään, niin oletko kiinnostuneena katsomassa mitä tapahtuu ja haluat oppia ensimmäisten joukossa vai alkaako negatiivinen sättiminen varmasta epäonnistumisesta kun taas muka kokeillaan jotain uutta?

On älytöntä sanoa, että työntulos olisi sama, on se naama sitten vääränä vai ei. Tutkimuksia on tehty varmaan tuhansia juuri tästä aiheesta; niistä emme tiedä, mutta voimme kertoa omasta kokemuksesta, että positiivisella asenteella on enemmän merkitystä kuin millään muulla!

Kerran meillä oli eräs työntekijä, jolla asenne ei ollut paras mahdollinen ja koska meillä on pienet tiimit, niin asenne heijastui kokoajan kaikkeen. Uskomaton määrä energiaa meni juuri tämän henkilön asioiden miettimiseen. Viikoittain asiasta keskusteltiin hänen kanssaan. Koska palautetta tuli niin työkavereilta kuin asiakkailtakin. Tämän yhden henkilön huono asenne aiheutti negatiivista energiaa ja jopa pelkoa koko työyhteisöön. Pelko oli sitä, että millä päällä tämä henkilö sattuu tänään olemaan. Jos meillä on tavoitteet, niin joutuuko toinen työntekijä tekemään työn yksin, koska toista ei oikein kiinnosta. Työpäivät kuluivat hitaasti kun joutui kokoajan kuulemaan kuka on ääliö ja mitkä asiat ovat huonosti. Voitte arvata ettei työntuloksetkaan olleet maan mahtavimmat ja tietenkin oli hänen mielestään myös moraalisesti väärin, että mittaamme myyntiä yksilötasolla.
   
Tällaisissa tilanteissa johtajan tapa toimia on tärkeää. Johtaja on mahdollistaja ja avainasemassa työntuloksen kannalta. Hän on suunnannäyttäjä ja peili tekemisestä ja johtajan tehtävä on antaa palautetta, jos asenne ei ole oikea -Mutta voimme kertoa, että se on johtajalle raskas tie, jos asenne ei ole kohdillaan. Jos huono asenne hyväksytään, se aiheuttaa pahimmillaan koko yksikön näivettymisen. On myös tärkeää, että johtaja saa tuen koko työyhteisöltä. Kun paikka tiimissä ansaitaan joka päivä uudelleen, on väärin jos muut kollegat vaikenevat asiasta. Koska asenne vaikuttaa koko tiimiin on myös hyvä keskustella koko tiiminä asia selväksi.

Asennetta ei voi kukaan muu muuttaa kuin sinä itse. Oikean asenteen löytämistä helpottaa yrityksen vahvat arvot, selkeät roolit ja odotukset. Kun meillä on yrityksessä selkeät toimintatavat ja arvot pääsemme jo erittäin pitkälle. Meillä synnytetään jokaiselle ajatus vahvasti pään sisään; Suomen paras palvelua! Tämä ydin asia kertoo kaiken kuinka toimia ja miksi. Sitten me puhumme siitä kokoajan mitä on paras mahdollinen palvelu, jaamme kaikki asiakaspalautteet, kerromme tarinoita onnistumisista, mittaamme myyntilukuja ja pyrimme kokoajan paremmaksi, koulutamme itseämme, seuraamme kilpailijoita, luemme asiasta ja haluamme intohimoisesti antaa Suomen parasta palvelua! Tämä asenne on niin vahvana meillä jokaisella, että se automaattisesti ohjaa meidän toimintaa joka päivä. On ihanaa olla töissä kun kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja kaikilla on sama energinen asenne, oikeat pelisäännöt ja yhteinen selkeä päämäärä

Ja hei tämä eräs työntekijä päätti muuttaa oman asenteensa ja hänestä tuli ihan huippu, joka opetti myös muille oikean asenteen merkityksestä! :)

Kommentit

Suositut tekstit