KOHTI ÄÄRETÖNTÄ JA SEN YLI

Istun lentokoneessa matkalla kohti vuoden kestävää seikkailua. Pienestä ikkunasta näkyy pilvimeri. Se on kuin hattaraa, jonne mieli tekisi hypätä. Aurinko paistaa esteettömästi ja kirkkaasti. Käännän kasvoni kohti tuota kaivattua valoa ja suljen silmäni. Taakse ovat nyt ainakin hetkeksi jääneet Suomen talvi, ystävät, sukulaiset ja tuhannet tutut. Ennen kaikkea rutiinit ja entinen elämä. Tulevaisuus on tuntematon seikkailu, jonne hyppään rohkeasti ja innoissani kuin pieni tyttö.

Olin nuori kun perustin yritykseni ja lähdin päämäärätietoisesti kohti omaa unelmaa. Yritykseni oli tärkeä osa elämääni yli 10 vuoden ajan. Se mahdollisti suunnattomia asioita. Koin todella eläväni yrityksen kautta. Minulla oli vastuu monesta ihmisestä. Tein kaiken tunteella ja intohimolla. Pian opin, että löytämällä oikeita ihmisiä ympärilleni ja pitämällä heistä huolta, kasvu on mahdollista. Minua ei pelottanut kertaakaan vaan päinvastoin janosin kasvua. Kasvuyrityksistä puhutaan niin paljon, että joitakin se on alkanut jo ärsyttää. Mutta minulla ainut päämäärä oli kasvaa suureksi.

Nyt olen myynyt yritykseni, autoni, suuren osan vaatteistani, vuokrannut omakotitalon ja kesämökin. Mieheni on irtisanoutunut työstään ja meidän kohta 6-vuotias tytär koki viimeisen päivän päiväkodissa. Tarkoituksena on viettää seuraava vuosi maailmalla. Takataskussa on maailmanympärysmatkaliput, mukaan on pakattu 2 matkalaukkua ja rinkka. Hassua, että tavaramäärä ei juurikaan poikkea kahden viikon lomasta.

EXIT
Miksi myin yritykseni? Mikä siihen johti? Mitä matkan jälkeen? Oliko tämä kaikki suunniteltua? Yrityksen luopumisjulkistamisen jälkeen, puhelin on soinut ja kysymysiä on tullut valtavasti. Kaikkeen minulla ei ole vastauksia ja kaikkea en osaa edes itsekään vielä kysyä. 

Minä uskon itseeni ja omiin kykyihini. Olin jo jonkin aikaa liian mukavuusalueella. Minulla oli kaikki paremmin kuin hyvin, mutta mukavuusalueella oleminen liian kauan näivettää ihmisen. Olen aina kannustanut ihmisiä ottamaan koko potentiaalin käyttöön, mutta en itse noudattanut neuvoa. Haluan herätä keskellä yötä ja huutaa tuskissani. Haluan kohdata suuren haasteen, jonka voittaminen saa minut kihertelemään onnesta. Haluan elää elämääni joka vuosi, joka päivä, niin etten tiedä mitä seuraavana 6 kuukautena tapahtuu. Vaikka yrittäjänä jokainen viikkoni oli erilainen ja kalenteri on aikataulutettu viikonloppuja myöten, niin kalenteri noudatti viimeiset 3 vuotta samaa kaavaa. Pystyin kertomaan missä olen 8 kuukauden kuluttua tiistaina klo 17. Ja ennenkaikkea minulta puuttui konkreettinen syy, miksi teen tätä, mihin olen menossa, mikä on minun seuraava tavoitteeni, päämäärä? Ihminen kaipaa ravistelua tasaisin väliajoin. Meidät on ympyröitä sellaisella informaatiotulvalla, että ajatuksemme pyörivät samaa kaavaa ja uusien näkökulmien hakeminen unohtuu. Silloin pysähtyy kehitys. Minun kehitykseni pysähtyi, minun oli aika mennä eteenpäin. 

Rättibisneskin on bisnes
Kymmenen vuotta opetti minulle itsestäni paljon. Olen uudisraivaaja, kyseenalaistaja ja alkuun panija. Uskallan rohkeasti kokeilla jotain uutta, sillä en voi tietää toimiiko se, jos sitä ei ole kokeiltu. Rutiininomainen toiminta mahdollistaa vahvan eteenpäin menemisen, mutta sen jatkuessa liian kauan se saa ihmisten potentiaalin heikentymään. Suurien haasteiden edessä olen parhaimmillani. Vaatebisnes tuli tutuksi 10 vuodessa. Kävin pohjalla ja näin myös huippuvuodet. Voin sanoa, että ”rättibisnekselläkin” on paikkansa ja sillä voi tehdä hyvää liiketoimintaa. Tärkeää ovat hyvät liikepaikat ihmisvirtojen keskellä, maltilliset kulut liikepaikoissa, vahva varastonhallinta, mielenkiintoinen ja uusiutuva brändi, sen persoonallinen markkinointi, erinomainen asiakaspalvelu, eli sitoutuneet ihmiset, jotka tekevät myyntiä tavoitteellisesti. Oikeat ihmiset tarvitaan koko ketjuun, koko yrityskenttään yhteistyökumppaneita myöten. Jokaisen on ymmärrettävä kokonaisuus ja jokaisen tekeminen vaikuttaa kaikkeen. Sinä päivänä kun joku osa ketjusta ei luota tai usko toiseen, niin alamäki alkaa. Jokaisen bisneksen takana ovat ihmiset. Jos haluat kasvaa, etsi oikeat ihmiset ympärillesi.

Matka on vasta alussa


Mitä matkan jälkeen? -Onhan tämä kysymys käynyt minunkin mielessäni, mutta vielä siitä ei ole painetta. Matka on vasta alussa ja aina kun olen seisonut merkityksellisissä elämän tienhaaroissa, olen aina löytänyt vahvat vastaukset, jotka ovat vieneet minua oikeaan suuntaan. Uskon että elämä kantaa, verkostot ovat vahvat ja kun takataskussa on ainaista uteliaisuutta, ripaus hulluutta, hyppysellinen rohkeutta ja lusikallinen päämäärätietoisuutta niin hyvin tässä käy.

Tämä teksti on myös julkaistu nuorten yrittäjien sivuilla 3.2.2017
https://www.nuoretyrittajat.fi/blogit/nuoret-yrittajat/kohti-aaretonta-ja-sen-yli

Kommentit

Suositut tekstit